חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ריח מוכר - שיווק ומכירות על ידי ריחות

נכתב על ידי

לא משנה מה מוכרים, בישום העסק זו דרך מוכחת מדעית כדי למשוך לקוחות ולהגדיל מכירות

הריח מגיע לפקעת ההרחה במוח, דרך עצב ההרחה. הוא משפיע על המערכת הלימבית, האחראית בין היתר על הזיכרון, הרגשות וההתנהגות. חוקרים מצאו שחשיפה לניחוחות שונים, מווסתת באופן משמעותי פעילות של גלי מוח שונים, האחראים למצבים שונים של המוח מבחינה פסיכולוגית-התנהגותית. הקשר בין הריח להתנהגות מוכר וידוע ומנוצל על ידי עסקים וחברות רבות בעולם לצורך שיווק והגדלת מכירות (scent marketing).

להשתמש בריח כדי למשוך האנשים לסחורה ("מלכודת הפופקורן")

אנשים נמשכים לריח טוב. ניתן לעשות שימוש בריח נעים ומושך, כדי לגרום למבקרים בבית העסק להיחשף לסחורה שרוצים למכור. דוגמה טובה לכך זה הפופקורן בקולנוע. לא סתם כבר בכניסה לקולנוע נודף ריח פופקורן. הפופקורן מושך האנשים למזנון שהוא למעשה מקור ההכנסה העיקרי של הקולנוע (יותר מהכרטיסים לסרט!). 

ריח נעים בבית העסק מגדיל מכירות

בתלמוד מוזכר שריח טוב בחנות משפר ההרגשה ומגדיל בשל כך הסיכוי למכור.

כשיש בבית העסק ריח נעים, גדל הסיכוי שהלקוחות יישארו יותר במקום בו הם מרגישים נעים יותר – וככל שהקונה הפוטנציאלי יותר זמן בעסק – כך גדל הסיכוי למכירה.

דוגמה לכך הוא מחקר שנעשה ברשת נייק. במחקר שפורסם ב- International Journal of Marketing נמצאה עלייה של 84% ברכישות מוצרי נייק, כשמוצרי החנות הוצעו למכירה בחדר מבושם, לעומת אחוז המכירה של אותם מוצרים בחדר אחר בחנות שלא היה מבושם. מחקר אחר מצא עלייה של 45% בהכנסות מכונות מזל שהיו באזור מבושם בקזינו, לעומת ההכנסות ממכונות המזל שהיו באזור לא מבושם.

ריח נחרט בזיכרון ויוצר חווית לקוח חיובית

ריח נחרט בזיכרון. בית עסק, מוצר או שירות שנקשרים לריח נעים וטוב, יוצרים חווית לקוח נעימה וזיכרון חיובי מהמקום, המוצר או השירות. זיכרון חיובי זה מגדיל הסיכוי שהלקוח יחזור למקום או ירכוש שוב המוצר.

כך למשל, רשת מלונות הייאט (Hyatt Place), עושה כבר שנים שימוש בניחוח ייחודי המכונה Seamless (תערובת של אוכמניות, ריח פרחים ווניל) כדי להגדיל מכירות. היא משתמש בריח הזה בכל מאפייני מלונות הרשת – בחללי המלון, במגבות, בסבונים ואפילו בנייר המכתבים. ב-Hyatt משתמשים בריח כדי לשייך את מלונות הרשת לריח נעים ולעורר על ידי כך אסוציאציה חיובית בתת מודע וחוויה טובה על המלונות והשירות שלהם, המגדילה הסיכוי שהלקוחות יחזרו להתארח במלונות הרשת.

אבל זה לא רק רשת Hyatt. רשתות רבות עושות את זה גם. למשל, בוולט דיסני פלורידה מבשמים את מתחם ה- EPCOT בריח מנחם של עוגיות שוקולד צ'יפס, ובסינגפור איירליינס מבשמים את המטוסים, הדיילים והמגבות בניחוח ייחודי המכונה על ידם Stefan Floridian Waters.

בשורה התחתונה – ריח טוב עוזר למכור

  • קיימת השפעה ישירה של הריח על האזורים במוח השולטים בזיכרון, ברגשות ובהתנהגות. השפעה זו ניתנת לניצול לצורך שיווק והגדלת המכירות.
  • ניתן להשתמש בריח נעים ומגרה כדי למשוך אנשים לבית העסק או לאזור מסוים בחנות בו יש מוצרים שרוצים למכור.
  • ריח טוב יוצר אווירה נעימה, שגם גורמת ללקוחות להישאר יותר במקום המריח טוב ועל ידי כך חושף אותם יותר לאפשרויות רכישה, וגם משפר מצב הרוח ומגדיל הסיכוי לרכישה.
  • ניתן לעשות שימוש בריח גם כדי למתג מוצר או שירות וליצור חווית לקוח נעימה, המגדילה הסיכוי שהלקוח יחזור למקום ויזכור את השירות או המוצר לחיוב. 

מקורות וקישורים רלבנטיים:

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן